Samopoczucie – od czego zależy i jak o nie zadbać?

dobre-samopoczucie-psychiczne-fizyczne
Photo by SamWilliamsPhoto from Pixabay.

Dobry lub zły nastrój wynika często z fali przypadków, jednak to my sami mamy największy wpływ na nasze samopoczucie. Zdrowie jest najważniejsze i nie bez przyczyny to zdanie słyszymy tak często. Dbasz o siebie i swoją dietę? Na dobre samopoczucie składa się zarówno strefa psychiczna, jak i fizyczna. Zdrowe odżywianie, regenerujący sen i częsty ruch powinny być dla nas codziennością, tak samo jak poświęcanie czasu na swój rozwój i różne przyjemności.

Samopoczucie – od czego zależy i jak je poprawić? Tematy wpisu :

  1. Aktywność fizyczna, a nastrój.
  2. Urozmaicanie codziennych obowiązków.
  3. Optymalna dieta – proste zasady.
  4. Dobre samopoczucie dzięki muzyce.
  5. Ciepłe, międzyludzkie relacje.
  6. Samodoskonalenie, dbanie o swój umysł i swoje pasje.
  7. Przyjemności i nagrody.
  8. Jak zadbać o swoje zdrowie? Podsumowanie…

Aktywność fizyczna, a nastrój

Aktywność fizyczna niesie za sobą nieskończoną ilość pozytywów. Już 30 minut ruchu może poprawić Twój nastrój. Dzieje się to za sprawą endorfin, czyli hormonów szczęścia, których poziom podnosi się, np. w czasie wzmożonej aktywności fizycznej. Wykonywanie ćwiczeń fizycznych sprzyja dobremu krążeniu oraz dotlenia mózg, co również pozytywnie wpływa na samopoczucie. Nawet krótki trening podwyższy naszą samoocenę, dzięki czemu będziemy gotowi na kolejne zadania. Szybszy ruch pozwoli też zredukować zbyt wysoki poziom napięcia i stresu. Aktywność fizyczna podnosi ciśnienie oraz produkcję adrenaliny, co bardzo pomaga w walce ze zmęczeniem, sennością i ogólną apatią. 

Myślisz, że 30 min. to dużo? Wszystko zależy od tego, co zaplanujemy. Pół godziny przysiadów, brzuszków i pompek nie brzmi dobrze, ale spacer… dużo lepiej.

Niezbyt obciążające aktywności :

  • rozciąganie,
  • lekkie ćwiczenia, które lubisz,
  • potańcówka w rytm ulubionej muzyki,
  • spacer (byle nie zbyt wolny :)).

Urozmaicanie codziennych obowiązków

Jeśli nie możesz uprawiać sportu, bo jesteś po operacji, po porodzie, czy w trakcie kontuzji lub choroby, to nie martw się, nawet dla Ciebie znajdzie się odpowiednie zajęcie, tylko pamiętaj : omów z lekarzem, jakie aktywności możesz wykonywać. To samo jeżeli nie masz ochoty na sport i ćwiczenia, nie zapominaj, że w ciągu dnia podejmujesz różne aktywności, które może nazywają się mało “sportowo”, ale z pewnością, przy odrobinie regularności będą pozytywnie wpływać na Twoje samopoczucie.

Trochę ruchu zapewnią Ci codzienne, proste aktywności, takie jak : sprzątanie, zabawa z pupilem, czy spacer. Nawet przygotowanie posiłku wymaga od Ciebie trochę fizycznego zaangażowania 🙂 Jeżeli to wszystko już dawno stało się dla Ciebie nudne i monotonne, postaraj się wprowadzić jakieś zmiany i nowości, np.

  • nowa sztuczka lub zabawa z pupilem, nowa zabawka,
  • potrawa, jakiej jeszcze nigdy nie śniło Ci się przyrządzać (tylko nie przejmuj się porażkami),
  • mini wycieczka po okolicy – na pewno jest jakieś miejsce, gdzie jeszcze Cię nie było (park na oddalonym osiedlu, łąka za blokami, ładna uliczka między domkami), wystarczy wsiąść na rower, czy do autobusu,
  • zakupy w sklepie, gdzie zwykle nie chodzisz,
  • powrót inną drogą niż zawsze,
  • nowa muzyka – poszukaj fajnych utworów, sprawdź czy nie wyszło coś nowego, posłuchaj piosenek, których nie obejmuje Twój “gust muzyczny”, a nóż coś si się spodoba 🙂

Proste zasady zdrowej diety

Myślisz, że zdrowe odżywianie jest trudne i wymagające? Nie martw się, to nie musi być dieta odchudzająca 🙂 Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad zdrowego odżywiania, a Twój organizm odwdzięczy Ci się pełnią sił i dobrym samopoczuciem.

Oto najważniejsze 3 zasady zdrowej diety :

  1. Jedz regularnie, codziennie o podobnej porze – ciągłe podjadanie hamuje procesy trawienia i powoduje tycie.
  2. Nie musisz eliminować ich z diety całkowicie, ale…
    spróbuj ograniczyć puste kalorie. Pamiętaj, że fast-foody i słodycze nie przynoszą nam nic dobrego, prócz chwilowej poprawy samopoczucia.
  3. Urozmaicaj posiłki – zróżnicowana dieta pozwoli dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych.

Warto przeczytać : Słodycze a uzależnienie. Jak się go pozbyć?

Regenerujący odpoczynek i zdrowy sen

Podobno leniuchowanie jest złe i zabiera mnóstwo czasu, który moglibyśmy mądrze spożytkować. Owszem, wielogodzinne leżenie na kanapie raczej nie przynosi nam wielu korzyści i nie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Jednak trochę odpoczynku przyda się każdemu.

Siedzisz wiele godzin nad papierami albo przed komputerem i nie masz czasu na odpoczynek? Poczekaj, przerwy w pracy są bardzo ważne. Jeśli wyjdziesz na chwilę na balkon, przed dom, czy do ogródka to Twoje samopoczucie będzie lepsze, a dalsza praca efektywniejsza. Otwórz okno, zaczerpnij trochę świeżego powietrza, zrób sobie herbatę, odpocznij. Połóż się na kanapie, zamknij oczy, niej Twój wzrok sobie odpocznie. Rób co chcesz, ale pamiętaj by był to czas regenerującego odpoczynku, ślęczenie nad ekranem telefonu nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Odpoczynek w ciągu dnia to świetna sprawa, ale nic nie zastąpi zdrowego snu. Zawsze staraj się wysypiać – to zapewni Ci nie tylko energię do pracy, ale również lepsze samopoczucie. Zwracaj na to szczególną uwagę jeśli na co dzień jesteś rozdrażniony, nie możesz się skoncentrować i ciągle o czymś zapominasz.

Co zrobić aby sen był zdrowy i regenerujący ?

  1. Zanim postarasz się zasnąć spróbuj się rozluźnić i wyciszyć.
  2. Poczytaj książkę, opisz dzień w pamiętniku, napij się wody, odpocznij.
  3. Odłóż telefon, to nie pora na Instagram 🙂
  4. Jeśli potrzebujesz posłuchać muzyki, włącz coś spokojnego i nie zbyt głośno.
  5. Zaraz po czytaniu, pisaniu przygaś światło.

Dobre samopoczucie dzięki muzyce

Muzyka, której słuchamy potrafi znacząco wpłynąć na nasze samopoczucie. Niektóre utwory mają charakter motywujący, inne skłaniają do refleksji, a kolejne poprawiają humor. Jeżeli muzyka ma dla Ciebie dużą wartość i lubisz przy niej spędzać czas, to na pewno doskonale wiesz, jak nastrój utworu wpływa na Twoje samopoczucie. Odpowiednio dobrana muzyka sprawi, że poczujemy się tak, jak będziemy tego chcieli. Słuchaj utworów, które Cię motywują, dzięki którym czujesz się lepiej i silniej. Kiedy źle się czujesz, nie masz siły, masz zły humor, unikaj piosenek, które przywołują przykre wspomnienia i przytłaczają Cię jeszcze bardziej. Zapewniam Cię, że to dobry pomysł.

Ciepłe, międzyludzkie relacje

Zdrowe relacje są ostoją bezpieczeństwa i pozytywnych emocji. Owocujący związek, czy przyjaźń będzie dla nas ścieżką do satysfakcji i zadowolenia z życia. Dbanie o łączące Was więzi zapewni Ci uśmiech na twarzy, ponadto trudniej będzie o samotność, czy poczucie pustki. Każdy problem staje się łatwiejszy, kiedy otaczają nas ludzie, którym ufamy i możemy z nimi szczerze porozmawiać. Jeśli nie masz takiej osoby pamiętaj, że wszystko jest do wypracowania i nie jedna znajomość może przerodzić się w coś o większym znaczeniu. 

Samodoskonalenie, dbanie o swój umysł i swoje pasje

Samodoskonalenie to proces, dzięki któremu stajemy się coraz lepszą wersją siebie, a co za tym idzie mamy wyższą samoocenę. Pozostawanie biernym wobec swoich wad i słabych stron sprawia, że stoimy w miejscu, przyzwyczajamy się do złych nawyków i przestajemy czerpać satysfakcję z naszych działań.

W jaki sposób możesz się doskonalić? Zrób listę swoich mocnych i słabych stron, wymień cele i marzenia, które chcesz osiągnąć oraz napisz co może uczynić Cię szczęśliwszym człowiekiem. Sporządź plan działania i trzymaj się tego schematu. Może warto popracować nad pewnością siebie? A jeśli nie masz z tym problemu, to może chcesz bardziej zadbać o więzi, które łączą Ciebie i Twoją rodzinę, czy przyjaciół. Jeżeli nie masz ważnych dla siebie osób to znak, że to właśnie z tym musisz się zmierzyć i postarać się o lepsze relacje, bądź też o nowe znajomości.

Przyjemności i nagrody

Pozwól się rozpieszczać, nagradzaj swoje starania i świętuj za każdym razem, kiedy osiągniesz swój cel 🙂 Cel osiągnięty? Jest sukces? Ciesz się i pozwól sobie na coś przyjemnego. Tylko od Ciebie zależy, co to będzie. Co najbardziej lubisz? Odpoczynek przy kawie i ciastku w kawiarni? Przecież masz co świętować. bo w końcu udało Ci się osiągnąć jeden z Twoich celi. Nie ważne co, ważne że sprawiło Ci to wiele radości i satysfakcji. Na przykład ja, ostatnio robię duże postępy w nauce śpiewu 🙂 Udało mi się zaśpiewać piosenkę, która wcześniej w cale mi nie wychodziła.

To wszystko nie oznacza jednak, że za porażki trzeba się karać, nic podobnego! Niepowodzenia nie są niczym złym i każdy je przerabia. Tak więc karanie się jest złe, ale nadmierne, niezdrowe pocieszanie się, również nie wyjdzie Ci na dobre. Objadanie się słodyczami, palenie, picie itp. to nie jest dobry pomysł na poprawę humoru. Porozmawiaj z bliską osobą, wygadaj się, opisz swoje emocje w pamiętniku, idź na masaż, albo poproś o niego, np. partnera 🙂 Więcej propozycji we wpisie -> Negatywne emocje – jak sobie z nimi radzić?

Jak zadbać o swoje zdrowie? Podsumowanie…

Nasza fizyczność nie jest obojętna dla naszego umysłu i zdrowia psychicznego, dlatego należy dbać o obie te strefy. Jak zapewnić sobie zdrowie i pełnię sił?

  1. Poświęcaj czas na aktywność fizyczną.
  2. Wysypiaj się, ale nie śpij zbyt długo. Każdy potrzebuje indywidualnej dawki snu, a zależy to przede wszystkim od naszej codziennej aktywności, wykonywanej pracy, przyjmowanych leków, czy występujących u nas chorób. Zwykle zdrowy sen waha się w granicach od 6 do 9 godzin dla młodzieży i osób dorosłych.
  3. Pamiętaj o właściwym odżywianiu – jedz dużo warzyw, a słodycze zastąp owocami. Urozmaicona dieta to podstawa – unikaj spożywania codziennie tych samych potraw, czy przekąsek.

Aktywność fizyczna, odpowiednia dieta, zdrowy sen, dbanie o swój rozwój, osiąganie celi i udane relacje z innymi ludźmi, sprawiają, że czujemy się dobrze ze sobą, a nasze życie nas cieszy i satysfakcjonuje.

Poczucie stabilności jest bardzo ważne dla większości z nas. Pamiętaj o powyższych zasadach i regularności, a przyniesie Ci to stałe korzyści. Przede wszystkim to gwarancja większej niż dotychczas stabilności samopoczucia, zarówno psychicznego, jak i fizycznego.

Jasne że nie na wszystko mamy wpływ, a przypadki i nieszczęścia chodzą po ludziach… niestety. Jednak nasze starania nigdy nie pójdą na marne, bo dzięki temu, że starannie dbaliśmy o siebie, łatwiej nam będzie przetrwać każdy, trudniejszy okres w życiu. Warto wspierać i budować swoje zdrowie i siłę, by w kryzysie, kiedy nie jesteśmy w stanie o siebie odpowiednio zadbać, nasze samopoczucie nie sięgnęło dna. Oczywiście Twoje samopoczucie, w tym poczucie własnej wartości, będzie bardziej stabilne i w lepszej kondycji jeżeli nie przerwiesz swojej dobrej passy, ale jeśli nadejdzie trudniejszy okres, nie obwiniaj się i tak zawdzięczasz sobie wiele dobrego 🙂

Ostatnia ważna kwestia na koniec… Jeżeli zamartwiasz się problemami, pomyśl o rozmowie z bliską osobą i rób to często. Jeśli nie masz takiej możliwości albo nie widzisz poprawy, a smutek i przygnębienie towarzyszy Ci już dłuższy czas, porozmawiaj o tym ze specjalistą.

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Pokaż wszystkie komentarze